Puls Evrope u Francuskoj: kako je Grenobl postao Evropska zelena prestonica
Da li ste znali da je Grenobl, osim što je ovogodišnja Evropska zelena prestonica, istovremeno i francuska prestonica bicikala? U gradu u podnožju Alpa ima više bicikala nego u Parizu, saznali su novinari – učesnici medijske posete Grenoblu tokom susreta sa gradonačelnikom. Gradonačelnik Erik Piol preneo je da u Grenoblu u poređenju sa Parizom ima daleko više bicikala, kada se uzme u obzir broj stanovnika, i da grad ima čak 475 kilometara biciklističkih staza.
To je bio samo jedan podatak koji opisuje zašto je grad proglašen za zelenu prestonicu a koji je grupa od 15 učesnika iz Srbije mogla da vidi čim je doputovala. Novinari televizija Forum iz Prijepolja, RTS, RTV i Euronews Srbija, agencije Beta, dnevnog lista Nova, magazina Nedeljnik i Energetski portal, kao i Radio Novog Sada boravili su od 30. maja do 4. juna 2022. u medijskoj poseti Grenoblu. Pridružili su im se i po jedan predstavnik Nacionalnog konventa o EU i NVO Ambasadori održivog razvoja i životne sredine, a organizaciju je sproveo projekat Puls Evrope – medijske posete EU.
U susretima sa gradonačelnikom koji dolazi iz Zelene stranke, predstavnicima organizacije Investirajte u Grenobl, lokalnih inicijativa za promociju korišćenja solarne energije, menadžerima koji vode eko-hotele, oni su dobili uvid kako je taj francuski grad postao lider u zelenoj tranziciji.
Grenobl se za Zelenu prestonicu kandidovao time što je bio prva lokalna samouprava u Francuskoj koja je usvojila klimatski plan 2005. godine, a nagradu je dobio zahvaljujući dobroj primenu 12 indikatora među kojima su mobilnost, upravljanje otpadom, energetska efikasnost, kvalitet vazduha i vode, piše Euraktiv Srbija u svom izveštaju.
Recept Grenobla za dobijanje titule Zelene prestonice bio je i korišćenje prirodnih materijala u gradnji, davanje prednosti slobodnom zelenilu i alternativnom prevozu, što su sve učesnici medijske posete i sami videli: automobili su definitivno učesnici drugog reda u saobraćaju, prednost imaju biciklisti. Zelene površine su svuda gde se mogu zamisliti, a čak i najmanji javni prostor ima dobro održavanu žardinjeru. Gradske vlasti prodale su službene automobile i zaposleni dolaze na posao biciklima. (Pogledajte reportažu Euronews Srbija).
Grad planira da do kraja ove godine izbaci fosilna goriva iz upotrebe u javnim ustanovama, da se do 2033. ceo Grenobl dekarbonizuje a da klimatski neutralan postane do 2050. Čak i u samom centru grada, solarni paneli su svuda. U planovima za budućnost je korišćenje drveta za izgradnju zgrada, uvođenje “carpoolinga” na autoputu ka Lionu, povećanje broja solarnih panela i bolja izolacija zgrada. U razgovoru sa vlasnikom eko-hotela novinari su saznali da prve korake ka razvijanju jake ekološke svesti deca prave već u vrtiću.
Ekodistrikti, koje grad razvija još od početka 2000-ih, mesta su na kojima se zelena transformacija najbolje vidi: u distriktu Kembridž, novinari su imali prilike da vide autonomne – energetski nezavisne - zgrade u kojima se struja dobija iz solarnih panela, voda iz kišnice, a stanari žive u posebno uređenim stanovima opremljenim održivim materijalima. Kada preteraju sa potrošnjom vode, obavesti ih ručica za tuš prvo plavom, pa onda crvenom bojom. I kompostiraju, tako da je zeleni krug zatvoren. Dve ABC (Autonomus Buildings for Citizens) zgrade imaju 42 stana, od čega je četvrtina namenjena socijalnom stanovanju. Stanari koje su novinari intervjuisali imaju samo reči hvale za neobičan projekat koji je počeo pre dve godine: pročitajte više u reportaži Nova S.
Solarni paneli su na skoro svim zgradma, čak i u
samom centru grada. Trideset pet parkova krasi grad, a ka utvrđenju Bastilja
iznad grada se može čuvenom žičarom sa ovalnim kabinama, ali i kroz šumu,
savršeno uređenim stazama. Kolege iz TV Forum Prijepolje sumirale su utiske u
nizu priloga, izdvajamo prilog pod nazivom “Sutra je danas”. Sasvim u skladu sa
motom Grenoblatokom kampanje za
dobijanje titule: “Vreme da se deluje je sada”.